Nissan Murano
Jak často se automobilce podaří, aby byl sériový model stejně atraktivní jako studie? Nissan už dlouho přesvědčuje, že k vyspělé technice umí přidat i svébytný design – a vyplácí se mu to. Nezaměnitelnou Micru i 350Z (náš test i s videem najdete zde) už i v Evropě doplňuje SUV Murano. Po dvou letech úspěšných prodejů v Americe a 1600 změnách přichází na starý kontinent model, který image japonského výrobce určitě posune blíž k exkluzivitě.
Slovo Murano kupodivu neodkazuje na ledovcové bloky ani zelené mořské hady – jde o ostrůvek v severní Itálii. Auto samotné ale vypadá zblízka spíše jako z Marsu oranžová metalíza a zejména zkosená a zářící futuristická příď působí jako magnet i na majitele konkurenčních SUV, o zájmu kolemjdoucích ani nemá cenu psát.
Osmnáctipalcová kola jsou rozmístěna téměř v rozích karoserie a dlouhý rozvor napovídá hodně o zaměření na rychlost a vnitřní prostornost. Tradičně vysoká stavba, jak se na pořádné SUV sluší, je poněkud zjemněna kapkovitou siluetou linie bočních oken a především již zmíněnou nízkou a širokou přídí. Charakteristická je také značná šířka všech dveří, což v kombinaci s dostatečným úhlem otevírání umožňuje velmi pohodlný nástup na přední i zadní sedadla. Na zádi vozu si najde své téměř každý. Výkonového nadšence osloví dvě koncovky výfuku, estéta by měl uspokojit styling výklopné zádi, rýpal bude nespokojen s malým stěračem, bezpečnostní technik by mohl ocenit výrazné skupinové svítilny a off-roadista alespoň ochranný plast v místě, kde měříme výjezdový úhel… Exteriér slibuje mnohé.
Na místě řidiče se zorientujeme rychle – na přístrojový štít a multifunkční volant máme skvělé vzpomínky z 350Z, sloupek řízení se ale v Muranu dá seřídit pouze výškově. Vzápětí se ale konstruktérům omlouváme - málem bychom zapomněli, že kromě elektricky všestranně nastavitelných sedadel disponuje auto (v základní výbavě!) i podélným posuvem obou pedálů. S potěšením konstatuji, že i přes mých 193 cm je všude okolo až nadbytek místa a po zkušebním usednutí „za sebe“ na zadní sedadlo chybí kolenům ke kontaktu s opěradlem ještě 10cm. Na zadní sedadla se docela pohodlně vejdou tři cestující a prostorově strádat nebudou v žádném směru. Sedačky s černým koženým čalouněním jsou sice pohodlné, rychlý podvozek ale trochu volá po větší tuhosti zejména bočních partií. Skvělé je také automatické nadzvednutí volantu a odsunutí sedadel po vysunutí klíčku ze zapalování – při opětném nastartování se pak vše seřídí do poloh uložené v jedné ze dvou pamětí.
Interiéru vizuálně dominuje sympaticky úzký středový tunel s voličem převodovky CVT a třemi odkládacími prostory. Jako součást standardní výbavy je zde také umístěno vyhřívání předních sedadel a tlačítko trvalého pohonu 4x4. Na středovém panelu v dosahu pravé ruky najdeme barevný displej se zobrazováním navigace a základních jízdních údajů (bohužel chybí údaje o průměrné rychlosti či spotřebě) ovládání klimatizace a autorádio Nissan. To je stejné jako např. v modelu Patrol, dojem ale výrazně umocňuje audiosoustava Bose. Dění za vozem při zařazené zpátečce zobrazuje nyní už barevná kamera s jednoduchým systémem pro určení směru couvání a vzdálenosti od objektů za námi. Kamera je umístěna uprostřed prolisu nad zadní SPZ, tedy v místech, kde bychom intuitivně hledali spíše madlo na otevírání zadních dveří – to je ve skutečnosti umístěno asi 10 cm vpravo.
Zavazadlový prostor má sice nakládací hranu umístěnou poměrně vysoko, tuhá karoserie a hlavně dvojité dno s hlubokými schránkami jsou dostatečnou satisfakcí. 438 litrů základního objemu berme jako průměrnou hodnotu, jedničku s hvězdičkou si ale vůz zaslouží za páčky na bocích zav. prostoru, kterými můžeme velmi pohodlně sklápět asymetricky dělená zadní opěradla i se sedadly. Jedním pohybem tak vznikne zcela rovná podlaha, na které lze nejen převézt teoreticky až dva kubíky nákladu, ale vzhledem k její délce a čalounění i nouzově přespat.
Po nastartování se třiapůllitrový zážehový šestiválec jen tak lehce rozešumí, odhlučnění kabiny je velmi dobré. Motoru, který známe z 350Z, byl snížen maximální výkon z 206 na 172 kW. Vzhledem k použití bezstupňové převodovky X-tronic jsme měli trochu obavy o dynamiku dvoutunového vozu, praxe nás ale rychle vyvedla z omylu. Automat funguje naprosto precizně a značný výkon šestiválce přenáší k řidičovým vjemům se správnou směsí plynulosti a dynamiky. Až dlouhodobé zkušenosti drsných evropských uživatelů mohou odhalit, jak si s takovou zátěží bezstupňový agregát poradí, první stovky kilometrů ale zanechaly dojem velmi příznivý. Na rozdíl od našich „papírových“ předpokladů jsme příliš často nevyužívali ani možnost sekvenčního řazení – dynamika zrychlení i „logika“ chování automatu v zatáčkách či zpomalování nám plně vyhovovala. Jedinou slabší stránkou skvělé kombinace motoru a převodovky je spotřeba – během 500 km jsme spotřebovali průměrně 13,2 l/100 km, přičemž v městském provozu byla tato hodnota i o pět litrů vyšší. S vozem se sice dá jet mimo město i pod deset litrů, ekorallye ovšem asi nebude důvodem koupě Murana…
Základní charakteristikou podvozku je tuhost a tvrdost. Murano neuvěřitelným způsobem poslouchá volant (přimlouvali bychom se ale za méně účinný posilovač) a i přes citelné náklony jede přesně po zvolené stopě. Mírnou přetáčivost jsme přes všechnu snahu objevili až na zmrzlém sněhu ale malé kontra vše uvedlo do správných kolejí, a to doslova. Větší ohlasy, a to zejména od spolucestujících vzadu, jsme získali na překvapivě evropsky tvrdé odpružení.
Ano, přiznáváme: Mimo silnice jsme s Muranem téměř nevyjeli a nestydíme se za to. Jako důkaz, že systém automaticky přiřaditelného pohonu zadních kol není jen pro ozdobu, nám stačil noční výlet do Špindlerova Mlýna. Jako jediní jsme vyjeli úzkou cestu k jedné z nejvýše položených chat a na zmrzlém sněhu jsme pokořili i věhlasnější konkurenci z řad klasických off-roadů, hrabajících ze všech sil pod kopcem. Úspěch, bohužel díky světelným podmínkám nezdokumentovatelný, připisujeme hlavně plynulosti záběru bezstupňové převodovky a skvělým zimním pneumatikám Pirelli.
Jeden motor, jedna převodovka, jedna výbava (schválně si ten seznam pročtěte do konce!), jedna cena. Murano je vyhraněné a sympaticky nepřizpůsobivé. Jedinou výhradu vůči spotřebě lze obhájit skvělým motorem, takže pokud k opravdu rychlému svezení potřebujete požitek z otáčení kolemjdoucích a jedoucích, není proč váhat. Teď jen můžeme uzavírat sázky, zda a kdy dorazí turbodiesel…
test
(abbakbib, 6. 7. 2019 18:32)