Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pravidla hry magic

27. 3. 2007

PRAVIDLA MAGIC: THE GATHERING(6TH EDITION) Kapitola I: Základy

Co potřebuješ ke hře

Cíl hry Zahájení hry Skladba karty ve hře Magic® Klíčové termíny a symboly Typy karet: artefakt, bytost, očarování, instant, země, zaklínadlo Herní území Kapitola II: Kouzla, schopnosti a efekty Zlaté pravidlo hry Magic Co je to "kouzlo"? Co je to "schopnost"? Jak sešlu kouzlo nebo uvedu do pohybu schopnost? Jak použiji spouštěcí schopnost? Dávka Jak se vyhodnocují kouzla a schopnosti? Co je to efekt? Kapitola III: Skladba kola 1. Otvírací fáze 2. Hlavní fáze 3. Útok 4. Hlavní fáze (pokračování) 5. Závěrečná fáze Kapitola IV: Bytosti a jejich schopnostiPrvní úderLétáníZrychleníProcházení zemíRegenerace Kapitola V: SlovníčekKapitola I: ZákladyCo potřebuješ ke hřeKlasická hra se sestává ze dvou speciálně vlastních balíčků. Každý z nich může obsahovat libovolný počet karet (minimálně však 60) a jednotlivá karta smí být v každém balíčku zastoupená maximálně ve čtyřech exemplářích (výjimkou jsou základní země). A to je naprosto vše, co na začátku ke hře potřebuješ. Vlastně ještě nějaké korálky nebo tužku a papír - aby sis mohl vést přehled o počtu svých životů. Cíl hryVyhráváš za těchto podmínek: (a) je-li celkový počet životů tvého protivníka rovný nule nebo méně, nebo (a) pokud si tvůj protihráč musí líznout kartu a ve své knihovně už žádnou nemá. Zahájení hryKaždý hráč začíná hru s 20 životy, zamíchá své karty a lízne si sedm vrchních karet. Pokud se ti tyto karty nelíbí, můžeš uplatnit tzv. pravidlo mulligan - znovu zamíchej všechny své karty a lízni si nové - tentokrát pouze 6. Toto pravidlo můžeš na začátku kola použít kolikrát chceš, ale při každém uplatnění mulliganu si musíš líznout o jednu kartu míň.Rozhodněte se, kdo začne. Hráč, který otvírá hru, si v průběhu zahajovacího kola nelíže kartu. V dalších kolech rozhodne o tom kdo začne hráč, jež prohrál poslední kolo. Skladba kartyJméno: Jméno karty najdeš v jejím levém horním rohu. Textové okénko karty někdy zmiňuje jméno dané karty. Uvedený text se vztahuje pouze na danou kartu, ačkoli ve hře může být více kopií.Vyvolávací cena: Každý symbol, který najdeš v horním pravém rohu karty je součástí ceny, kterou musíš zaplatit za vyvolání kouzla. Pokud chceš vyvolat kartu, jejíž vyvolávací cena je například 2U musíš zaplatit jednou modrou manou (například ostrovem) a dvěmi manami libovolného typu.Typ karty: Napovídá, jestli se jedná o artefakt (Artifact), artefaktovou bytost (Artifact Creature), bytost (Creature), očarování (Enchantment), zemi (Land), instant (Instant) nebo zaklínadlo (Sorcery). Jedná-li se o bytost, najdete za slovem "bytost" ("Creature") upřesnění, o jaký typ bytosti se jedná (například Goblin nebo Elf). U některých očarování na témž místě najdete upřesnění, ke které kartě je můžete přiložit a tím ji ovlivnit ("Enchant Creatue" - působí na bytost, "Enchant Land" - působí na země, atd.).Symbol rozšiřovací sady: Symbol ukazuje, ze které sady karta pochází. Symboly jsou ve třech barvách, každá barva označuje vzácnost karty: černá je běžná, stříbrná neobvyklá a zlatá vzácná.Textové okénko: Zde najdete schopnosti jednotlivých karet. Vedle nich se může objevit i kurzívou psaný tzv. dějový text; seznámí tě se světem Magicu a jeho pověstmi. Dějový text nemá na vlastní hru žádný vliv.Číslo karty: Sběratelské číslo ti ulehčí sbírání karet. První číslo udává pořadí karty v sérii, druhé potom počet karet v sérii. Například údaj "40/330" ukazuje, že se jedná v pořadí o čtyřicátou kartu ze série 330 různých karet. Klíčové termíny a symbolyMana:Manu považuj za peníze, kterými platíš za vyvolávání svých karet. Země (a některé další karty) poskytují manu a tu přechováváš ve svém manovém banku (něco jako tvoje peněženka). A pokud chceš použít kouzla nebo schopnosti, zaplatíš za ně manou ze svého banku. Stejně jako peníze v peněžence se mana ve tvém banku moc neohřeje. Na konci každé fáze ztratíš 1 život za každou manu, kterou si z banku nespotřeboval a mana se prostě vypaří. Říkáme tomu vyhoření many.Každou manu můžeš zařadit do jedné z pěti barev Magicu (bílá, modrá, černá, červená a zelená). Vedle toho rozeznáváme manu bezbarvou. Vyvolávací cena ve specifikované barevné maně se udává barevnými mana symboly (W, U, B, R, G). Pokud stačí k vyvolání kouzla libovolná mana (tzn. bezbarvá), zapisuje se číslem (například 2).Permanent: Úspěšně seslané (vyhodnocené) artefakty, bytosti, očarování a země zůstávají ve hře (tzn. neodkládáš je na hřbitov). Těmto kartám říkáme permanenty, protože zůstávají ve hře tak dlouho, dokud je něco nevyřadí.Tapnutí: Tapnutím v Magicu naznačuješ, že danou kartu používáš. Kartu tapneš tak, že ji pootočíš o 90°. Na začátku svého kola všechny své tapnuté karty odtapni, abys je mohl znovu použít.Symbol "T" znamená "tapni" (Tap). Obvykle je součástí ceny, kterou musíš zaplatit za aktivaci schopnosti (například u karty Prodigal Sorcerer) a doslova znamená "tapni tuto kartu".Cíl: Při vyložení kouzla nebo schopnosti, jejíž definice obsahuje slovo "cíl" (Target), rozhoduješ o tom, na jaký cíl bude kouzlo či schopnost působit. Prodigal Sorcerer například říká: "T: Prodigal Sorcerer způsobí cílové bytosti či hráči 1 zranění." Takže při použití této schopnosti se rozhodneš, které bytosti nebo hráči způsobí Sorcerer 1 zranění. Typy karetV Magicu existuje šest typů karet:Artefakt (Artifact): Artefakt je bezbarvým permanentem, který představuje kouzelné předměty. Můžeš je vyložit pouze v průběhu své hlavní fáze. Některé artefakty jsou v podstatě artefaktovými bytostmi (Artifact Creature) a mohou útočit a blokovat stejně jako ostatní bytosti. Na artefaktové bytosti se vztahují všechna pravidla týkající se artefaktů i bytostí, a stejně tak na ně působí kouzla a schopnosti ovlivňující artefakty i bytosti.Bytost (Creature): Bytosti jsou permanenty, které mohou útočit i blokovat. Můžeš je vyložit pouze v průběhu své hlavní fáze. Bytosti se od jiných karet mimo jiné odlišují dvěmi čísly rozdělenými lomítkem. Tato čísla najdeš v pravém dolním rohu karty. Číslo nalevo od lomítka udává sílu bytosti, tzn. kolik zranění bytost v boji způsobí. Číslo napravo od lomítka označuje odolnost bytosti - tzn. kolik zranění musíš bytosti způsobit, abys ji zničil.Pokud bytost neovládáš od začátku svého právě probíhajícího kola, nemůžeš s ní útočit a nemůžeš použít ani jejích schopností, které mají ve své vyvolávací ceně symbol T. Bytost ovšem můžeš použít na obranu (pokud není tapnutá) a můžeš použít jejích ostatních schopností.Očarování (Enchantment): Očarování jsou permanenty, které můžeš vyložit pouze v průběhu své hlavní fáze. Rozeznáváme dva druhy očarování: ta, která působí sama o sobě a ta, která přikládáme k ostatním permanentům. Pokud typ očarování udává jednoduše "Enchantment" (očarování), vykládáš ho do hry stejně jako artefakt nebo bytost. Pokud ale říká "Enchant ______", v překladu. "očaruj ______" (na prázdné lince se může objevit jakýkoli typ permanentu například "Creature" - bytost nebo "Land" - země), můžeš očarování přiložit pouze k permanentu daného typu.Když je očarovaný permanent zničen, je zničeno i přiložené očarování. Nemůže prostě jen tak poletovat vzduchem a nic nedělat.Instant (Instant): Instanty jsou kouzla, která můžeš vykládat téměř kdykoli, dokonce i v průběhu protivníkova kola nebo jako reakci na jiné kouzlo. Instanty nejsou permanenty. Po použití se odkládají na hřbitov svého vlastníka.Instanty nejsou jedinými kouzly, které můžeš vykládat skoro kdykoli. Také aktivační schopnosti můžeš použít téměř v jakoukoli dobu.Země (Land): Země jsou permanenty, které obvykle mají schopnost vyrábět manu. Tuto schopnost využíváme hlavně při placení kouzel a schopností. Země od ostatních permanentů odlišují tyto skutečnosti: (a) země do hry nevstupují jako kouzla a (b) v průběhu svého kola můžeš vyložit pouze jednu zemi (a to ve své hlavní fázi).Nejběžnějším typem země je tzv. základní země: pláň, ostrov, bažina, hora a les. O všech ostatních typech zemí říkáme, že nejsou základní.Zaklínadlo (Sorcery): Zaklínadla jsou kouzla, která můžeš vyložit pouze v průběhu své hlavní fáze. Zaklínadla nejsou permanenty. Po jejich vyhodnocení je odlož na hřbitov vlastníka karty. Herní územíNěkteré karty a pravidla se odvolávají na území, ve kterém se karty v průběhu hry nachází. Základní herní území se skládá z těchto částí:Knihovna: Knihovna je balíček karet, které při hře používáš - lížeš z ní karty. Karty v knihovně jsou otočeny lícem dolů a po celou dobu hry zůstávají tak (pořadí karet), jak jsi je na začátku hry zamíchal. Karty ve tvé knihovně si nemůže nikdo prohlížet (ani ty sám).Karty na ruce: Karty, které držíš poté, co si je lízneš z knihovny (ostatně jako v mnoha ostatních hrách). Karty, které máš na ruce, vidíš pouze ty.Karty ve hře: To je území před tebou, kam vykládáš své permanenty. Můžeš je srovnat jak je libo (doporučujeme, abys umístil země blízko sebe), ale tvůj protihráč je musí vidět a rozpoznat, které z nich jsi tapnul, a které ne.Hřbitov: To je tvůj balíček odhozených karet. Sem umisťuješ kouzla po jejich vyhodnocení a zničené permanenty. Karty na tvém hřbitově leží lícem vzhůru a může si je kdokoli prohlédnout.

Kapitola II: Kouzla, schopnosti a efektyZlaté pravidlo Magicu


Někdy se stane, že karta popírá pravidla. V takových případech má text na kartě vždy přednost. Pravidla například říkají, že v průběhu svého kola můžeš přejít do útoku pouze jednou. Ale na kartě Relentless Assault se píše "V tomto kole můžeš zaútočit ještě jednou." Tak tedy efekt karty Relentless Assault v tomto kole přebíjí pravidlo, že smíš v průběhu jednoho kola zaútočit jen jednou.

Co je to kouzlo?Každou kartu v určitém okamžiku nazýváme kouzlem. A to od doby, kdy ji vyložíš až do doby, kdy dojde k jejímu vyhodnocení. Po vyhodnocení ji umístíš buď na hřbitov (pokud se jedná o instant nebo zaklínadlo), nebo ji zapojíš do hry (ostatní karty). Ano, dokonce i bytosti jsou v době, kdy je vykládáš do hry, kouzly. Když například vykládáš kartu Wind Drake, tak s ní vlastně kouzlíš. Teprve když se toto kouzlo vyhodnotí, stává se Wind Drake bytostí ve hře a permanentem.Existuje jedna výjimka: země nikdy kouzly nejsou. Prostě se okamžitě zapojí do hry. Co je to schopnost?Schopnost se dá přirovnat ke kouzlu natištěném na permanentu: za mnoho schopností musíš zaplatit a většinu z nich uvádíš do pohybu a vyhodnocuješ je stejně jako kouzla. Jakmile schopnost uvedeš do pohybu, oddělí se od svého zdroje a existuje sama o sobě. Dejme tomu, že uvedeš do pohybu schopnosti karty Prodigal Sorcerer a teprve poté někdo Prodigal Sorcerer zničí. Schopnost se stejně vyhodnotí. Máme tři typy schopností:Aktivační schopnost (Activated ability): Aktivační schopnost uvedeš do pohybu tak, že za ni zaplatíš její tzv. aktivační cenu. Aktivační schopnosti jsou na kartách zapsány jako: "activation cost: ability" (aktivační cena: schopnost). Údaj před dvoj-tečkou udává aktivační cenu, údaj za dvojtečkou potom schopnost, kterou po zaplacení aktivační ceny uvedeš do pohybu. Aktivační schopnosti může uvést do pohybu pouze vlastník permanentu.Spouštěcí schopnost (Triggered ability): Schopnost, která začíná slovem "when" ("když"), "whenever" ("kdykoli") nebo "at" ("v"). Tyto schopnosti jsou na kartách zapsány následuj%

.

Kapitola III: Skladba kola

Každé kolo se skládá z pěti fází, a každá fáze proběhne i v případě, že se v jejím průběhu nic nestane. Na konci každé fáze přebytečná mana v manovém banku vyhoří, a její majitel ztratí tolik životů, kolik přebytečné many v banku zbylo (takže se vlastně spálíš o svou nevyužitou manu).

1. Otvírací fáze (Beginning Phase)

Tato fáze se skládá ze tří kroků:a. Odtapnutí (Untap)V průběhu tohoto kroku odtapni všechny své tapnuté karty. Během odtapnutí nesmí nikdo vykládat kouzla ani schopnosti. Spouštěcí schopnosti, jejichž potřebné podmínky nastanou v průběhu tohoto kroku, musí počkat až na udržovací krok, ve kterém se zapojí do dávky.b. Udržovací krok (Upkeep)Tento krok můžeš přehlédnout, pokud nevlastníš schopnosti, které začínají působit v udržovacím kroku ("At the beginning of your upkeep,...") ("Na začátku svého udržovacího kroku..."). Hráči mohou také vyložit instanty a používat aktivační schopnosti.c. Líznutí (Draw)V průběhu svého kola si na začátku tohoto kroku lízni kartu. Hráči mohou také vyložit instanty a používat aktivační schopnosti. 2. Hlavní fáze (Main Phase)V této fázi můžeš vyložit libovolné kouzlo či schopnost. Tvůj protihráč může vykládat pouze instanty a používat aktivační schopnosti. V této fázi můžeš vyložit také zemi. Nezapomeň, že v každém kole smíš vyložit pouze jednu zemi. 3. Útok (Combat)Tato fáze se skládá z pěti kroků:a. Zahájení útoku (Beginning of combat)Hráči mohou v tomto okamžiku vyložit instanty a použít aktivační schopnosti (ale většinou k tomu není důvod).b. Oznámení útočníků (Declare attackers)Rozhodni se, pokud a které tvé bytosti zaútočí. Pokud oznámíš, že bytost útočí, tapni ji. Zdi, tapnuté bytosti a bytosti, které jsi neovládal od začátku tohoto kola, nesmí v tomto kole útočit.Nezapomeň, že tvé bytosti mohou zaútočit pouze na tvého protihráče. Nemůžeš s nimi zaútočit na konkrétní bytost.Jakmile jsi oznámil své útočníky, mohou hráči vykládat instanty a používat aktivační schopnosti.c. Oznámení obránců (Declare blockers)Tvůj protihráč se rozhodne, pokud a které jeho bytosti nastoupí do protiútoku. Každý obránce může blokovat pouze jednoho útočníka, ale obránci se mohou "spojit" a zaútočit společně na jednu bytost. Tapnuté bytosti nejsou schopné blokovat.Jakmile tvůj protihráč oznámil své obránce, mohou hráči vykládat instanty a používat aktivační schopnosti.d. Zranění v boji (Combate damage)Neblokovaní útočníci zraní přímo hráče, který se brání. Celkový počet zranění způsobený těmito útočníky se rovná součtu jejich síly. Blokovaní útočníci zraní obránce, kteří je blokují. Pokud útočníka blokuje více než jeden obránce, rozhodne se útočící hráč, jak zranění mezi obránce rozdělí. Obránci zraní bytosti, které blokují.Pokud byl útočník v kroku "oznámení obránců" blokován, ale blokující bytost byla poté z jakéhokoli důvodu odstraněna, nezraní útočník nikoho.Jakmile hráči oznámí všechny bojové taktiky a kdo koho zraní v boji, zapojí se zranění do dávky a čeká na vyhodnocení. Takové zranění už nemůže žádná manipulace s bytostmi, které jsou do boje zapojeny, nijak ovlivnit.Nyní mohou hráči opět vykládat instanty a používat aktivační schopnosti a po jejich vyhodnocení se rozdělí samotné zranění. Všimni si následující skutečnosti: bytost způsobila zranění, to se teď zapojilo do dávky a čeká na vyhodnocení. Dotyčnou bytost však poté něco odstraní ze hry, ale zranění, které tato bytost způsobila a už jednou čeká v dávce na vyhodnocení, stejně najde svůj cíl. Pokud se jedna bytost snaží zranit jinou bytost, která už není ve hře, tak vlastně nemá koho zranit (zranění neproběhne).e. Konec útoku (End of combat)Podobně jako v udržovacím kroku můžeš tento krok přehlédnout, pokud nevlastníš schopnosti, které začínají působit až na konci útoku ("At end of combat...") ("Na konci útoku..."). Hráči mohou také vyložit instanty a používat aktivační schopnosti. 4. Hlavní fáze (pokračování)Je shodná s tvou první hlavní fází. Můžeš vyložit libovolné kouzlo či schopnost, ale tvůj protihráč může vyložit pouze instanty a použít aktivační schopnosti. V této fázi můžeš vyložit také zemi. Nezapomeň ale, že v každém kole smíš vyložit pouze jednu zemi. To znamená, že tak můžeš učinit pouze v případě, že jsi žádnou zemi ve své první hlavní fázi nevyložil. 5. Závěrečná fáze (End Phase)Tato fáze se skládá ze dvou kroků:a. Zakončení kola (End of turn)Podobně jako v udržovacím kroku můžeš tento krok přehlédnout, pokud nevlastníš schopnosti, které začínají působit až na konci kola ("At end of turn,,...") ("Na konci kola..."). Hráči mohou také vyložit instanty a aktivační schopnosti.b. Uzavření (Cleanup)Pokud držíš na ruce více než sedm karet, musíš se přebytečných karet zbavit (rozhodni se kterých a odhoď je na hřbitov). Všechny zraněné bytosti se vyléčí a efekty platné do konce kola ("until end of turn") končí.Žádný z hráčů už nesmí vykládat kouzla ani používat schopnosti. Výjimkou jsou spouštěcí schopnosti, ale ty v této fázi kola nastávají zřídka. Kapitola IV: Bytosti a jejich schopnosti Bytosti občas ovládají schopnosti, které nejsou na vlastních kartách dopodrobna vysvětleny. Většina takových schopností je definována krátkým textem, který shrnuje jejich efekt. Na následujících řádcích najdeš podrobné vysvětlení těchto schopností: První úder (First Strike)Bytosti s právem prvního úderu způsobí zranění dříve, než bytosti bez něj. Pokud nastoupíš do útoku s jednou nebo více bytostmi s právem prvního úderu, vytvoří se pro ně speciální krok. Probíhá v podstatě stejně jako běžný krok "zranění v boji", jenomže bytosti bez práva prvního úderu zatím neútočí.Jakmile krok "zranění v boji bytostí s prvním úderem" skončí, začne běžný krok "zranění v boji" pro bytosti, které ještě neměly možnost zaútočit. Po skončení tohoto kroku dokončete bojovou fázi jako obvykle. Létání (Flying)Bytost, která umí létat, dokáží blokovat pouze a jenom bytosti, které také umějí létat (pozemští červi prostě do vzduchu ne a ne vyletět). Létající bytost dokáže blokovat ostatní létající bytosti, ale i bytosti, které létat neumí. Zrychlení (Haste)Pokud ovládáš bytost s touto schopností, tak se neohlížej na pravidlo, že nová bytost nesmí útočit, pokud ji neovládáš od začátku svého právě probíhajícího kola. Ani na to, že nesmíš použít její aktivační schopnosti, pokud jejich aktivační cena udává T. Jinými slovy, bytosti se zrychlením mohou dělat všechno, co je normálně při vstupu do hry zakázáno. Procházení zemí (Landwalk)Procházení zemí je souhrnný název pro skupinu schopností, která zahrnuje procházení ostrovem, procházení bažinou, procházení horou a procházení lesem. Bytost s takovou schopností nedokáže nikdo blokovat (není blokovatelná), pokud se pohybuje v terénu, ve kterém je jako doma (tzn. pokud má bránící hráč vyloženu alespoň jednu zemi příslušného typu).Schopnosti procházet zemí se mezi sebou vzájemně neruší. Tvůj protihráč má například vyložený les. Ty na něj zaútočíš s bytostí, která je schopna procházet lesem. Tvůj protihráč má také vyloženou bytost, která umí procházet lesem, ale tvou bytost nedokáže zastavit (prostě se umí pohybovat v domácím prostředí). Regenerace (Regeneration)Regenerace pomáhá bytostem, aby je nikdo nezničil. Od standardních schopností se regenerace liší ve dvou věcech: (a) je to aktivační schopnost a (b) ačkoli její definice neobsahuje slovo "instead" (namísto), patří její efekt mezi ty, které zaměňují události.Po vyhodnocení čeká efekt regenerace na to, až bude bytost zničena a poté zamění ničivý efekt za efekt regenerační. Bytost musíš tapnout, tím ji vyléčíš a odvoláš z boje (pokud se ho účastní). Fading (Fading)Permanent s touto schopností je ve hře právě tolik tvých kol (nepočítám toto), jaká je velikost této schopnosti. V praxi to známe, že pokud vykládáš do hry permanent se schopností "fading X", položíš na něj X fade žetonů. Na začátku každého svého udržovacího kroku otvírací fáze jeden žeton odstraníš. Pokud nemůžeš odstranit žádný fade žeton, je permanent zničen.

Část čtvrtá Ability)Schopnost, kterou můžeš použít po zaplacení aktivační ceny. Tu najdeš před dvojtečkou u popisu schopnosti. Například "2, T: Gain 1 life" (získáváš jeden život) znamená, že zaplatíš aktivační cenu v hodnotě 2, tapneš daný permanent a získáš jeden život. Aktivační schopnosti používej stejně jako instanty. Aktivační cenu, která nevyžaduje T, můžeš v jednom kole zaplatit kolikrát chceš (a samozřejmě tolikrát použít dané schopnosti). Artefakt (Artifact)Bezbarvý permanet, který má jednu nebo více schopností. Reprezentuje magický předmět. Všimni si, že za artefakty nemusíš zaplatit barevnou manou (proto bezbarvé) a můžeš je tedy zařadit do jakéhokoli hracího balíku. Artefakty můžeš vyložit pouze v průběhu své hlavní fáze, musíš být navíc na řadě a nesmí být zahájena žádná dávka. Dále viz. Artefaktová bytost. Artefaktová bytost (Artifact Creature)Bezbarvý permanent, který reprezentuje bytost. Artefaktové bytosti považujeme jak za bytosti, tak artefakty. Ovlivňují je tedy pravidla, kouzla a schopnosti týkající se obou kategorií. Artefaktové bytosti mohou útočit a blokovat stejně jako běžné bytosti, ačkoli většinou neupřesňují, o jaký typ bytosti se jedná. Dále viz. Artefakt, Bytost. Balík, balíček (Deck)Tvá sbírka minimálně čtyřiceti karet (šedesáti, pokud si sestavuješ zbrusu nový balík), připravená láskyplně ze směsi kouzel, bytostí a zemí. Směs je určena k bleskurychlé porážce tvého protihráče. Barva (Color)Magic se skládá z pěti barev: bílé, modré, černé, červené a zelené. (Pokud bys to někdy zapomněl, podívej se na rub jakékoli karty.) Jednotlivé karty řadíme do barevných kategorií podle many, která se objevuje v jejich vyvolávací ceně. Pokud je ve vyvolávací ceně například ostrov, jedná se o modrou kartu. Toto rozdělení je důležité zejména pro kouzla, jejichž cílem je určitá barva. Například karty Fear nebo Circle of Protection: Red. Země a artefakty žádnou barvu neudávají a proto o nich říkáme, že jsou bezbarvé. (Jak jsme originální, že?) Bezbarvý (Colorless)Viz. Barva. Běžná (Common)Viz. Vzácnost karty. Blokovaná bytost (Blocked Creature)Útočník, kterému tvůj protihráč postavil do cesty jednu ze svých bytostí (v průběhu kroku "oznámení obránců"). Bytost považujeme za blokovanou od doby, kdy se jí postaví do cesty jiná bytost až do konce útoku. A to i v případě, že je obránce v průběhu kroku "zranění v boji" vyřazen z boje nebo ze hry. Jinými slovy: není ve tvém zájmu, aby se tvým útočníkům někdo postavil do cesty. Snaž se zbavit protihráčových bytostí ještě před tím, než by se vůbec mohly jen pokusit tvé útočníky blokovat. Dále viz. Útočící bytosti, Zranění v boji. Blokovat (Block)Své bytosti můžeš nařídit, aby se postavila do cesty protihráčovým útočníkům. V průběhu boje můžeš vyslat jednoho nebo několik obránců na každého útočníka. Pokud tak učiníš, způsobí útočníci zranění tvým obráncům a ne tobě. Dále viz. Bránící bytost, Boj. Blokující bytost (Blocking creature)Viz. Bránící bytost. Boj (Combat)V pořadí čtvrtá fáze tvého kola. Ano, přesně ta, ve které se tvé bytosti snaží dát tvému protihráči na frak. Tuto fázi nemůžeš přeskočit, ostatně ani jiné fáze. Můžeš se ale samozřejmě rozhodnout, že tentokrát nebudeš se svými bytostmi útočit (jen mu to řekni, bude rád). V průběhu jednoho kola smíš zaútočit pouze jednou. Dále viz. Útok. Bránící bytost (Blocking Creature)Bytosti mohou svého majitele bránit před protihráčovými útočníky. Nesmí být ovšem tapnuté a musíš je na obránce pasovat (krok "oznámení obránců"). Pokud budou splněny všechny tyto podmínky, zraní útočník tebou pověřeného obránce a ne tebe. (Ulevující pro hráče, ne však pro obránce.) Bytost považujeme za obránce od doby, kdy oznámíš, že s ní bráníš až do konce útoku. Mimo fázi útoku žádné bytosti za obránce nepovažujeme. V textu se vyskytuje také jako obránce nebo blokující bytost. Dále viz. Zranění v boji. Bránící se hráč (Defending Player)Hráč, na kterého se útočí. Ty se například staneš bránícím se hráčem v okamžiku, kdy tvůj protihráč v průběhu svého kola oznámí bytosti, které na tebe zaútočí. Být na řadě (Priority)Kouzla a schopnosti můžeš vykládat pouze pokud jsi na řadě . Bytost (Creature)Typ permanentu. Úkolem bytosti je útočit na tvého protihráče a blokovat útočníky. Mnoho bytostí má navíc speciální schopnosti, jejichž definici najdeš na vlastních kartách. V pravém dolním rohu karty jsou dvě čísla rozdělená lomítkem. Čísla reprezentují sílu bytosti (kolik zranění bytost v boji způsobí) a odolnost bytosti (kolik zranění musíš bytosti způsobit, abys ji zničil).Jak už jsme řekli - bytost je permanentem a proto po zapojení do hry zůstává ve hře. To až do doby, kdy je pomocí efektu zničena nebo vyřazena ze hry. Vyvolávací cenu bytosti platíš pouze jednou - když ji vyvoláváš (neplatíš znova při útoku apod.). Také si pamatuj, že bytost v době jejího vyvolávání považujeme za kouzlo a její vyvolání tedy může někdo zmařit stejně jako ostatní kouzla. Cena (Cost)Viz. Aktivační schopnost, Vyvolávací cena karty. Cíl (Target)Věc, na kterou kouzlo či schopnost zamíří, hlavně pokud text uvádí "target_____" (zamiř na ___). Kouzla a schopnosti obvykle na své cíle kladou určité požadavky. Najdete je napsané na jednotlivých kartách. Při vykládání takového kouzla nebo použití schopnosti musíš vybrat jejich cíl; ten potom samozřejmě nemůžeš dodatečně změnit. Dávka (Stack)Po zapojení do dávky čekají kouzla a schopnosti na své vyhodnocení. Každé kouzlo a schopnost, které vyložíš, zapoj do dávky. Jakmile ani jeden z vás už nechce věci dál komplikovat (tzn. nechce nic vykládat, nechce reagovat), začnou se věci zapojené do dávky vyhodnocovat pěkně jedna po druhé a to od poslední zapojené k první (je to jako když navlékáš na vlasec korálky a potom je začneš po jednom vyvlékat - také musíš začít od toho posledního). Po vyhodnocení každého kouzla či schopnosti však mohou hráči vyložit další kouzla a schopnosti. Dále viz. Být na řadě, Kouzlo, Schopnost. Dějový text (Flavor text)Text v okénku psaný kurzívou. Navozuje atmosféru a popisuje zajímavé prvky kouzelného světa. Pokud je text ohraničen závorkami, má ti připomenout pravidla - nejedná se tedy o dějový text. Dějový text nemá na průběh hry žádný vliv. Pokud například text karty říká, že bytost patří k nejobávanějším v celé zemi neznamená to, že se tvůj protihráč začne třást strachy! Efekt (Effect)Výsledek působení kouzel nebo schopností. Efekt ovlivňuje průběh hry. Dále viz. Kouzlo, Schopnost. Efekt, který zabraňuje události (Prevention effect)Druh efektu, který vyčkává na dobu, kdy má dojít k určité události a potom části nebo celé události zabrání. Efekt, který zaměňuje události (Replacement effect)Druh efektu, který vyčkává na dobu, kdy má dojít k určité události a potom danou událost částečně nebo úplně zamění. Dále viz. Efekt, který zabraňuje události. Fading (Fading)Permanent s touto schopností přijde do hry s tolika fade žetony, jaká je velikost této schopnosti. Na začátku každého svého udržovacího kroku otvírací fáze jeden žeton odstraníš. Pokud nemůžeš odstranit žádný fade žeton, je permanent zničen. Fáze (Phase)Hlavní části každého kola. Rozeznáváme pět částí kola a to: otvírací fázi, hlavní fázi, útok, hlavní fázi (ano, opět) a závěrečnou fázi. Každá z těchto fází se dále dělí na kroky. Pokud na začátku kterékoli fáze na-stanou podmínky pro spouštěcí schopnosti, musí se tyto schopnosti zapojit do dávky. Na konci každé fáze vyhoří přebytečná mana v manovém banku každého hráče (a případně dojde ke zranění hráče). Dále viz. Vyhoření many. Hlavní fáze (Main Phase)V každém kole máš k dispozici dvě hlavní fáze: jednu před útokem a druhou po něm. V průběhu své hlavní fáze můžeš vykládat artefakty, bytosti, očarování, instanty a zaklínadla. Můžeš také vyložit zemi (pokud jsi už nějakou v tomto kole nevyložil). Hráč, který se brání (Defending player)Viz. Bránící se hráč. Hřbitov (Graveyard)Tvůj balíček odhozených karet. Sem odkládej karty, které musíš odhodit, obětovat nebo je tam poslat díky působení určitých efektů, a také zničené karty. Pro pořádek připomínáme, že pokud je karta "removed from the game" (odstraněna ze hry), neodkládáš ji na hřbitov, ale je vyřazena z celé hry. Instant (Instant)Typ kouzla nebo schopnosti, kterou po vyložení a vyhodnocení odkládáš na hřbitov. Narozdíl od zaklínadel můžeš instanty vykládat téměř kdykoli (ano, dokonce i v průběhu protihráčova kola) a navíc jimi můžeš reagovat na ostatní kouzla. Instantem je buď karta s nápisem Instant nebo aktivační schopnost. Dále viz. Aktivační schopnosti. Jako kdyby (As Though)Jakmile vidíš v definici karty spojení "as though" (jako kdyby) bylo něco jinak nebo něco mělo specifickou schopnost, je čas předstírat. Neznamená to ale, že se karta stane něčím jiným nebo získá popsanou schopnost. Tak například text na kartě Giant Spider praví: "can block creatures as though it had flying" (může blokovat bytosti jako kdyby uměl létat). To ale neznamená, že pavouk získá schopnost létat, a že se počítá mezi létající bytosti. Básník tím chce pouze říct, že létající bytosti kolem pavouka jen tak neprojdou. Karty na ruce (Hand)Karty, které třímáš na ruce. Obvykle můžeš držet maximálně sedm karet. O kartách na ruce mluvíme i když na ruce zrovna žádné karty nemáš (je to prostě ruka o celkovém počtu nula karet). Karty ve hře (In Play)Karty umístěné ve hře jsou permanenty. Karty ve tvé knihovně, na hřbitově a na ruce se za karty ve hře nepovažují. Dále viz. Permanent. Knihovna (Library)Hromada karet, ze které si lížeš. Pořadí karet v knihovně se nemění (pokud tě k jejímu zamíchání nepřinutí nějaký efekt samozřejmě) a nikdy nevíš, která karta ti přijde .

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

magic

(smitko, 26. 3. 2009 13:25)

mu si mit hrac odzacatku první verzi hry magic nebo muze koupit jaky dil chce