Jdi na obsah Jdi na menu
 


Xpand Rally Xtreme

27. 3. 2007
Rally již dlouhá léta patří k nejpopulárnějším motoristickým disciplínám, a přestože se v ní netočí takové peníze, směle konkuruje i králi tohoto sportu - Formuli 1. Mezi jezdci nyní nemá konkurenci Sebastian Löeb, avšak dlouho tomu bylo jinak. Nejprve se fenoménem stal Colin McRae - a dočkal se vlastní, dokonce pětidílné (pokračování je ve vývoji) série. To jeho konkurent a následně i přemožitel, Richard Burns, se musel spokojit se hrou jedinou, o to ale propracovanější. Ukázalo se však, že hráči si žádají spíše arkádového Colina než hardcorového a bez volantu těžko ovladatelného Richarda. Jejich konkurence, kterou ještě před vydáním všichni shazovali - Xpand Rally od polského Techlandu se ukázalo být, až na tradiční dětské nemoci, silným soupeřem a své fanoušky si našlo. Pokračování s přídomkem Xtreme hru vylepšuje ve všech ohledech.


Hlavní menu nabízí obligátní volby, jako je samostatný závod, kdy si pouze navolíte denní dobu, v níž chcete závodit, zvolíte dostupnou etapu (ty si postupně otevíráte v kariéře), počasí, vyberete vůz, který si v případě potřeby vyladíte k obrazu svému a můžete se do toho pustit. Mnohem zajímavější variantou je ale kariéra, kdy se propracováváte od nejnižších met až na vrchol. Nečekejte nějaký příběh, jaký nabídl třeba Toca Race Driver, na druhou stranu je kariéra hodně bytelná a vydrží dlouhou dobu. Na výběr jsou stále nové a nové turnaje, jejichž prostřednictvím se zúčastňujete jednotlivých závodů. Zpočátku není problém vyhrávat, jelikož počítač vás chce evidentně zapojit do hry, ale hodně rychle přituhne. Pak se může stát, že z mnoha turnajů vyjdete s prázdnou (tzn. neskončíte nejvýše a nedostanete tak žádnou odměnu), což hra řeší sympaticky. Kariéra se totiž neskládá z předepsaného počtu závodů, ale generuje pořád nové, tudíž není problém se jich stále dokola zúčastňovat, dokud se nezačne dařit.


Peníze si pochopitelně neukládáte do kasičky, ale využijete každý halíř. K čemu? Investice průběžně padají na nové a nové součástky, které si do svého miláčka pořizujete, aby byl ještě konkurenceschopnější. To je totiž úplně zásadní. Bez vylepšení začnete v pokročilejších etapách kariéry rychle ztrácet dech a porazit soupeře bude úkolem nadlidským. Xpand Rally Xtreme je totiž jednou z těch her, kde se tuning projeví i na trati a není jen tak na okrasu (vizuální prvky zde vlastně nejsou vůbec). Velkou roli hraje i samotné nastavení, zkrátka to, jak si s dostupným vybavením poradíte v garáži. Ta se pro kutily stane opravdovým rájem. Například bez vhodně zvolených pneumatik (šotolina, bláto, asfalt, sníh atd.) pořádně neprojedete ani tu nejjednodušší zatáčku, natož pak jejich sled. Spíše než na trati se v takovém případě pohybujete v okolních lesích. Gumami to ale vůbec nekončí, jsou jen nejzásadnější. Ale precizní jízda odhalí i změny v karoserii, brzdách, převodovce a dalších oblastech. Štěstí má ten, koho ladění baví a je schopen si s autíčkem před výjezdem pohrát. Ostatním nezbude než se spolehnout na standardní nastavení, které obvykle k zajetí slušného času stačí, ale jednou se mi, zřejmě jakýmsi nedopatřením, přihodilo, že mi automatika přimontovala špatné pneumatiky.


Vydělané prostředky však nepadnou pouze na tuning. Hlavně při přechodu do vyšších kategorií je zapotřebí investovat do jednoho z více jak dvaceti dostupných bouráků. První jsou trapné a neposedné prskolety, ale i s nimi je docela zábava, mnohem lepší to však začne být v nejznámější kategorii WRC. Na závěr kariéry pak usednete i do mocných offroadových jeepů i takových vozidel, které na terénní tratě a do rally vůbec, nepatří. Proč nemluvíme konkrétně? Inu, máme důvod. Autoři si totiž nesehnali licence na auta, ani tratě. Zajezdíte si tak ve speciálech vymyšlených jmen (sice evokují skutečné názvy, ale jsou spíše k smíchu), ovšem aspoň modely vozidel se svým zřejmým vzorům podobají. Zdánlivě jde o detail, ale musíme přiznat, že hodnověrnosti a atmosféře hry to poněkud ubírá. Odsouvá ji to do anonymity, zvláště když tratě potkal podobný osud. Dokonce ani země nebyly vybrány zcela tak, aby odpovídaly oficiálnímu rally šampionátu. Zúčastníte se tak turnajů někde v Malajsii či Venezuele, přičemž je zapotřebí říct, že se autoři soustředili výhradně na samotou trať a její okolí dost odbyli, takže jsou si všechny země, pokud nejsou zrovna zasněžené, hodně podobné.


A teď k tomu nejdůležitějšímu. Jak se Xpand Rally Xtreme hraje? Celkově poměrně dobře, i když hodně závisí na vašich zkušenostech a zvoleném módu. Hned po startu hry si totiž vyberete, zda své další kroky chcete absolvovat v arkádovém či simulačním režimu. Ten první je samozřejmě hodně benevolentní, a přestože si stále nemůžete dělat co chcete, zvládne ho i začátečník. Trochu tak připomíná Colin McRae Rally a jde pohodlně hrát i na klávesnici. To simulační mód dá zabrat úplně všem. Nejenže se k němu výrazně doporučuje volant a hra jen tak nějakou chybu neodpustí, ale také časy jsou žádány na hodně vysoké úrovni. Nově si aspoň můžete zapnout "ghosty" soupeřů a sledovat jejich jízdu, z níž se lecčemu lze přiučit - třeba, jak a kdy najíždět do zatáčky apod. Spolujezdec vás pochopitelně informuje o blížících se zatáčkách i jejich stupni. Kdybyste mu náhodou nerozuměli, stačí jen sledovat obrazovku, kde se objevují patřičné symboly. Pravda, fyzikální model stále není tak precizní jako u Colina a na Richarda ztrácí ještě mnohem více. Ale pořád je dostatečně hodnověrný na to, aby byl zábavný, nikoliv otravný. Pochvalu si pak zaslouží model poškození. Především zpočátku se vám bude stávat, že se zkrátka nějakému tomu či svodidlům stromu nevyhnete - a na rozsekaném voze to jednoznačně poznáte. Škoda jen, že se poškození nepodepíše i do jízdních vlastností.


Grafika je dnes průměrná - jak už bylo řečeno, okolí tratí je chudé a ani modely aut nepatří ke špičce. Aspoň, že si lze vybírat z pěti kamer, přičemž hlavně ta z kokpitu dává slušný požitek z jízdy, kdy vnímáte každičkou nerovnost na trati. Dohromady to tedy stačí na doporučení - Xpand Rally Xtreme není skvělým, ale dobrým rally, které by si fajnšmekři neměli nechat ujít a slušného poježdění se dočkají i začátečníci. Konkurence je sice stále výše, ale cena 549 Kč je více než solidní na to, abychom hře udělili hodnocení 69%.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář